‘Hoe werk jij nu als coach? Wat zijn jouw methodieken?’ Dit zijn vragen die ik vaak krijg. Nu las ik onlangs een interview met Riek Bakker in de NRC. Een inspirerend verhaal. Lees het maar eens. En aan de hand van een aantal citaten uit dit interview schets ik graag hoe ik werk als coach.
Zoeken naar je Why
Zittend voor het raam van het Scandia Hotel op het Willemsplein keek ze uit over de rivier, en zag ze aan de overkant de Wilhelminapier liggen, een ogenschijnlijk onbestemd en desolaat gebied. „Ik vroeg me af: wat gebeurt daar? Waarom doen ze daar niets mee? Toen al speelde de gedachte door mijn hoofd dat daar grote kansen lagen.”
Riek Bakker schets hier een gevoel dat vanuit binnenuit komt. Ze verwondert zich. Ook merk je een urgentie om hiermee aan de slag te gaan. In mijn coaching probeer ik deze intrinsieke drijfveren bij jou als vrouwelijke professionals naar boven te halen. Waarom doe je wat je doet? Vaak is dit onbewust omdat jouw drijfveren zo vanzelfsprekend voor je zijn. De uniciteit zie je dan niet. Maar die is er zeker wel.
Lange adem, ..…
Er was veel doorzettingsvermogen nodig… Tegen de stroom in…
Als je dan je drijfveren, je zingeving hebt ontdekt, betekent het niet dat alles vanzelf gaat. Zeker niet! Wel zal je merken dat de tegenstroom je minder persoonlijk raakt omdat je weet waar je mee bezig bent, waarom je het doet. Je doorzettingsvermogen kost dan vaak minder kracht. Omdat je werkt vanuit je persoonlijke purpose.
…, maar wel met een bewuste strategie en flexibele instelling, …
Eén man ondersteunde de door Bakker en haar dienst uitgewerkte visie
het centrum uit te breiden naar de overkant van de Nieuwe Maas,
waar de oude haventerreinen braak lagen: burgemeester Bram Peper.
Met inhoudelijke gedrevenheid alleen kom je er niet. Het is belangrijk dat je ook actief op zoek gaat naar medestanders. Tijdens mijn coaching maak je een actorenanalyse van mensen die jouw bondgenoten kunnen zijn, je tegenstanders, je coalitiepartners maar ook je vijanden. En als je dit niet helemaal scherp hebt, ga ik je helpen hoe je hier meer informatie over krijgt. Want het is belangrijk om uit te komen bij iemand met invloed in de organisatie. Soms lukt dit uiteraard niet of duurt dit lang. Dan helpt het om je doelen iets kleiner te maken of om ‘om te denken’. Hoe kun je bijvoorbeeld je doelen zo formuleren dat deze beter herkend worden in de organisatie. Een mooi voorbeeld tref je ook aan in het artikel.
… waarbij je regelmatig moet ‘omdenken’.
Aanvankelijk hadden ontwikkelaars en investeerders weinig belangstelling.
„Totdat we zeiden: als we nu eens een nieuwe brug aanleggen, en een nieuw metrostation?
Hoe denken jullie er dan over?”
Iets doen met de Wilhelminapier zagen de investeerders niet zitten. Werken aan een nieuwe brug en een metrostation blijkbaar wel. Slim van haar, toch? Aansluiten bij de doelen van de ander, weten wat de doelen van de ander zijn en daarop inspelen. Slim en strategisch handelen is dat. Dus als iets niet lukt, ga ik met je zoeken hoe je op een andere manier uiteindelijk wel bij jouw persoonlijke doel komt. En het grappige is dan vaak, dat de ander je dan opeens niet als ‘tegen’ ervaart maar als proactief. Zo ook bij Riek Bakker en Bram Peper toen zij steun gingen vragen bij de regering in Den Haag.
Inspelend en rekening houdend met de doelen van de ander.
„Rotterdam kwam daar altijd met opgehouden hand: wij zijn zielig, wij zijn gebombardeerd, we zijn een arme stad. Nu kwamen we zelf met een uitvinding, een eigen initiatief om er bovenop te komen.” Dankzij de overheid kwamen de eerste projecten van de grond: de infrastructuur, de rechtbank, het belastingkantoor en de woningen aan de Spoorweghaven.
Ik zie Riek Bakker als een geweldig rolmodel, hoe zij als vrouw haar visie heeft kunnen neerzetten in Rotterdam. Ook omdat ze echt trots is op het resultaat.
Bakker komt graag terug naar de Kop van Zuid.
„Elke keer denk ik dan: potverdorie, dat ik dit voor elkaar heb gekregen, tegen de stroom in.”
Dat gun ik jou ook. Dat als je 77 bent je met trots terugkijkt op je carrière. Misschien niet met zo’n zichtbaar resultaat als dat van Riek Bakker. Maar wel dat je voelt dat jij gewerkt hebt aan iets wat voor jou belangrijk was. Dat jij jouw Top gerealiseerd hebt.
Warme groet,
Margreet van Rixtel
Oprichter Topvrouw