3 stappen om toch een ‘win-win’ situatie te bereiken
‘Ik ben zo boos. Het is weer gebeurd! Ik zit weer met een extra weekenddienst opgezadeld. Ik voel me gewoon niet serieus genomen. Ik heb zo duidelijk uitgelegd dat ik al veel extra diensten heb gedraaid en dit mijn gezin niet wil aandoen’. Ik kreeg een briesende Maria aan de lijn. Zij is beginnend gynaecologe in dienst van een grote maatschap.
Herken jij dat ook? Klussen waarvan je van tevoren hebt aangegeven dat je die niet wilt doen, liggen dan toch op jouw bordje? En voel even hoeveel negatieve energie dat kost! Je baalt van jezelf, je baalt van de situatie, je bent boos op je baas en op je collega’s. Vervolgens zie je op tegen de klus die op je afkomt. En die klus voer je dan ook nog uit met een onderhuids chagrijnig gevoel. En als klap op de vuurpijl zegt je partner ook nog: ‘Je had toch gewoon ‘Nee’ kunnen zeggen!’ Net de verkeerde woorden op het verkeerde moment.
Soms is het echt zo dat je geen ‘Nee’ kan zeggen. Dat was in de situatie van Maria ook zo. Zij was de enige die op dat moment een zieke collega kon vervangen. Maar dat maakte haar niet minder boos. Want ze voelde dat zij niet attent genoeg was geweest om de situatie te draaien zodat het een ‘win-win’ situatie zou worden. Hoe had Maria dat nu kunnen doen?
Deze en vergelijkbare situaties komen aan de orde tijdens de workshop
’Topvrouw in actie: Onderhandelen voor wat je waard bent’
Stap 1: Vermijd de emotionele gijzeling
Toen in het collegiaal overleg aan de orde kwam dat er een dienst overgenomen moest worden, voelde Maria al de boosheid opkomen. ‘Ik ga dit niet doen!’ beloofde zij zichzelf en vanuit dit gevoel ging zij de discussie aan. Op hoge toon, snel pratend. Volledig uit haar kracht.
Mijn advies in een dergelijke situatie: ga achterover in je stoel zitten. Twee voeten op de grond. Rug tegen de leuning. Hiermee neem je fysiek enige afstand en zorg je dat je in contact blijft met jezelf. Je geeft jezelf bij wijze van spreke ruimte. Vanuit deze kracht leg je uit waarom jij de klus niet wilt.
Winst 1: deze houding dwingt respect af
Stap 2: Accepteer de klus en creëer een onderhandelingsmoment
Merk je dat het onvermijdelijk is dat jij de klus op je neemt, doe dat vanuit dezelfde rust als bij stap 1. ‘Oké, ik doe het! MAAR niet voor niets’. In de situatie van Maria hebben wij telefonisch overlegd en heeft zij dit in tweede instantie gedaan.
Zij is teruggegaan naar haar collega’s en aangegeven dat zij een wederdienst van hen verwacht. Zij toonde in alle rust aan dat zij echt meer diensten had gedraaid dan haar collega’s en om dat te compenseren wilde zij één week vrij gepland worden van poli- & kliniekwerk. Ze gaf geen uitleg, verklaarde niet waarom, onderbouwde het niet. Ze stelde gewoon haar voorwaarde en liet daarmee voelen dat er geen discussie mogelijk was.
Winst 2: vanuit een verliessituatie creëer je winst voor jezelf
Stap 3: Onderhandel flexibel
Het verraste Maria niet dat binnen een halfuur de maatschapvoorzitter bij haar langskwam. Hij gaf aan dat wat zij vroeg niet haalbaar was. Zij vroeg teveel. Door hem te vragen wat hij dan wel een reële compensatie vond, kwam een echte onderhandeling op gang. Het resultaat was dat zij drie dagen gecompenseerd kreeg en 2 vrije dagen op zou nemen. Zo had zij haar weekje vakantie met haar zussen toch binnen.
En nog een heel bijzondere winst liet zich een maand later zien. Toen weer een dienst vervangen moest worden riep een collega: ‘Niet aan Maria vragen! Die heeft het spelletje door!’ Voor het eerst voelde ze zich als gelijkwaardige partner behandeld!
Winst 3: je wordt gezien als een serieuze onderhandelingspartner
Wil jij dit ook leren: kom dan naar de workshop ‘Topvrouw in actie: Onderhandelen voor wat je waard bent’