Soms weet je het gewoon even niet. Je weet niet wat je wel of niet leuk vindt. Je stip op de horizon is opeens in het niets opgelost. Je doet je werk, maar weet niet meer zo goed waarom. Herken je dat? Natuurlijk kan het aan de periode van het jaar liggen: de herfstdip, winterblues of voorjaarsvermoeidheid. Ook zaken als corona spelen een rol. Maar mogelijk is het de stippeltjesfase waar je in zit.
Stippeltjesfase?
Ja, de stippeltjesfase is een ongewisse periode tussen twee groeifasen. Je voelt dat je uitgeleerd bent in het leerproces waarin je zat, maar je weet nog niet wat je volgende stap zal zijn. Je weet dat je actie moet ondernemen, maar doet niets omdat je niet weet wat je precies wilt. De ene dag denk je: ‘Het is toch goed zo!’. De andere dag is je enthousiasme ver te zoeken. Als dit jouw gevoel typeert, dan zit je dus in de stippeltjesfase. En dit bedoel ik serieus. Het is een fase van ongemak, onrust en twijfel. Je hebt tijd nodig om te bedenken wat je nu wilt.
S-curve
Hieronder zie je mooi uitgebeeld wat ik bedoel met de stippeltjesfase tussen twee groeifasen in.
Ontwikkelingen gaan nooit lineair.
Er is sprake van S-curves van ontwikkeling.
Je hebt iets geleerd waar je heel enthousiast over bent en op een bepaald moment ken je het wel. Dan ben je op dit vlak uitgeleerd.
Je wilt iets nieuws ontwikkelen.
Je gaat een nieuwe S-curve inzetten. Maar welke?
Waarom deze nieuwsbrief over de stippeltjesfase?
Ik vertel je deze theorie, omdat ik zelf ook heerlijk de stippeltjesfase heb ervaren. Niet als coach of trainer. Nee, dat werk is zo fijn en dat doe ik met volle overgave. Nee, ik ben als ondernemer door de stippeltjesfase heen gegaan. Ik heb Topvrouw in 2013 opgericht en het is succesvol. Ja, daar ben ik trots op. Met in 2018 het 5-jarig jubileum als hoogtepunt. Wat heb ik genoten.
Daarna kwam er twijfel. Er drongen zich in mijzelf vragen op:
- Wat doe ik met ontwikkelingen zoals in gang gezet door onder meer ‘Black lives matters’?
- Ik versterk vrouwen, maar ze gaan weer terug naar een cultuur waarin zij zich soms niet (h)erkend worden. Wat doe ik daarmee?
- Hoe divers ben ik nu eigenlijk met mijn doelgroep en mijn team…
Het is leuk en goed wat ik doe. Zeker! Maar ik vroeg me ook af: is er niet meer nodig?
Dit ging gepaard met toenemende vragen vanuit organisaties om mee te denken over het aansturen van divers samengestelde teams. Kortom: ik belandde als ondernemer in de stippeltjesfase. Het maken van een nieuwe website heb ik toen stopgezet. Ik ben wel gewoon doorgegaan met mijn werk als coach, trainer en ondernemer. Parallel aan dit dagelijkse werk heb ik me tijd en ruimte gegund om na te denken. Ik ben gaan schrijven, gesprekken gaan voeren, heb de stilte opgezocht.
Zit jij in de stippeltjesfase?
Dus als jij nu in de stippeltjesfase zit: geef jezelf ruimte, ga voelen wat je nodig hebt. Waarschijnlijk kom je dan eerst allerlei weerstand tegen in jezelf. Dat kan ik uit eigen ervaring zeggen. Doe dit in een doosje met een strik erom heen en ga dan weer opnieuw nadenken en voelen. Dit kan soms lang duren. Bij mij wel 1 tot 2 jaar. Dus denk niet, dit ga ik even in de Kerstperiode doen. Nee, je kan het dan wel in gang zetten. Maar je kan ‘het’ niet eventjes doen. De stippeltjesfase vraagt langere en diepere bezinning op wat jouw nieuwe leercurve wordt.
Mogelijk ben je nu benieuwd wat mijn nieuwe leercurve wordt als ondernemer? In één van de volgende zal ik je vertellen welke plannen ik heb met mijn bedrijf. We blijven uiteraard coachen en trainen. Dat is onze passie. En toch zet ik met het team een volgende stap.
Warme groet,
Margreet