Zijn topprestaties ook mogelijk zonder intimiderend leiderschap?

Er is regelmatig tumult over grensoverschrijdend gedrag van leiders. Denk aan ‘De wereld draait door’, hoogleraren met het intimiderende gedrag of de situatie van de voormalige voorzitter van de Tweede kamer: je kunt er niet omheen. Topprestaties leveren met hoogopgeleide mensen, dat is wat deze onderwerpen met elkaar verbindt. De intentie van de leider was het leveren van de topprestatie en dat legitimeerde dan het gedrag. Op dat moment. Nu niet meer.

Dit roept bij mij de vraag op of een topprestatie geleverd kan worden zonder dit gedrag dat als intimiderend wordt ervaren door medewerkers. Uiteraard wel, maar ze halen de krant niet. Als jij voorbeelden kent, mail me dan.

Veiligheid, vertrouwen, mogen zijn wie je bent met je uniciteit en je eigen verhaal

Bij onze persoonlijk leiderschapsprogramma’s, krijgen we vaak na de 1e dag al terug: ‘Ik voel me veilig, de onderlinge sfeer is fijn, er is heel veel onderlinge verbinding. En dat creëren jullie als begeleiders al in het eerste uur van het programma’.

Natuurlijk is een topprestatie leveren zoals bij DWDD, UL en 2e Kamer niet te vergelijken met het leerproces dat wij in gang zetten. Wel voel ik dat de competenties die mijn collega’s en ik in het eerste uur van het programma inzetten, heel goed gebruikt kunnen worden door de leiders van de toekomst: openheid creëren, kwetsbaar opstellen, verbinding zoeken.

Even terug naar de situaties bij DWDD, UL en de 2e kamer: het verrast me ook dat mensen zich zo laten intimideren en dat de omgeving dit ziet en niet ingrijpt. In alle situaties werken hoogopgeleide medewerkers, die echt iets te brengen hebben. De (eind)verantwoordelijken geven aan signalen te hebben ontvangen. En toch kan het doorgaan. Zo pijnlijk om dit te beseffen.

Waarom dit thema in deze nieuwsbrief

De afgelopen jaren zijn we met Topvrouw vooral bezig geweest met de veerkracht van de vrouwelijke professional. Veel vrouwen zijn uit een benauwde situatie gestapt of zijn vanuit hun persoonlijke drijfveren anders in een werksituatie gaan staan. Ik ben zo trots op hen. Hiermee gaan we als team zeker verder. Ook na de naamsverandering tot Leading Academic zijn we hierop gericht en blijven we programma’s verzorgen voor vrouwelijke professionals.

We willen met Leading Academic ook bijdragen aan toekomstgericht leiderschap: vanuit openheid, kwetsbaarheid en verbinding, sturing geven aan een prestatie van een groep hoogopgeleide mensen. Dat is voor een leider niet eenvoudig. Dat is echt een complexe opgave. Wij willen hen daarbij ondersteunen en zoeken hoe zij vanuit hun eigen uniciteit hieraan vorm kunnen geven. Omdat leiders vaak ook man zijn, kan dat niet meer vanuit Topvrouw. Daarom dus ook deze naamsverandering.

intimiderend leiderschap

Hartelijke groet,

Margreet van Rixtel
Oprichter van Topvrouw en Leading Academic