Er zijn zo vaak en zo veel deadlines. En als je niet uitkijkt, roept dit een enorme stress op. Mogelijk denk jij soms ook: ‘Waar ben ik mee bezig?’ Dat is een heel goede vraag!

Misschien helpt deze zin je dan:

“  MOET     IK      DIT      NU      DOEN      ?  “

Wat kun jij met die zin? Elk woord in deze zin kan de nadruk, de klemtoon krijgen.

Op deze manier kun jij beter keuzes maken in de taken die op je af komen. Stel jezelf de volgende vragen:

MOET ik dit nu doen? Is er mate van belangrijkheid of noodzaak voor deze taak? Of wil je deze taak echt doen? Taken doen vanuit ‘willen’ in plaats van ‘moeten’ geeft sowieso veel meer positieve energie.

Moet IK dit nu doen? Ben jij echt de persoon die deze taak moet doen? Hoort de taak wel bij jou? Kun je de taak delegeren? Of probeer je de confrontatie te vermijden met iemand anders die er eigenlijk verantwoordelijk voor is? Als dit laatste zo is, dan kost dat namelijk bergen energie als je de taak wel uitvoert. Je weet namelijk dat je eigenlijk iets anders te doen hebt: de opdracht (terug)geven aan die persoon.

Moet ik DIT nu doen? Is wat je gevraagd wordt ook het juiste om te doen? Is het helder wat je moet doen? Of vind jij dat je juist iets anders zou moeten doen? Stel je hierin actief op. Eventuele herdefiniëring van je taak maakt dat je er misschien wel enthousiast over wordt.

Moet ik dit NU doen? Veel taken lijken dringender dan ze in werkelijkheid zijn. Kan het een uurtje/dagje/weekje/maandje wachten? Maar als je deze vraag met ‘ja’ beantwoord, begin er dan gelijk aan en voorkom uitstelgedrag. De taken die na deze vraag blijven liggen plan je in wanneer je ze wél kan en wil doen. Want zelf sturing geven aan een planning maakt dat je je autonomer voelt in je beslissingen. Dat is erg prettig.

Moet ik dit nu DOEN? Moet er wel eigenlijk iets gedaan worden? Of is ‘nu even niets doen’ ook een goede actie? We handelen namelijk heel snel, soms te snel. Veel mails sturen heeft bijvoorbeeld tot gevolg dat je veel antwoorden krijgt. Zuinig en effectief mails versturen, levert dus tijdsbesparing op.

Door deze vragen aan jezelf te stellen, maak je bewust keuzes. En houd je zelf de regie. Ook kun je aan de ander, die de taak bij jou neerlegt, helderheid vragen of hij/zij de taak ook zo bedoeld heeft. Het lijkt misschien dat dit veel tijd kost. Mijn ervaring is dat dit erg meevalt. Ga maar eens proberen.

Ik ben trouwens heel benieuwd wat het effect is bij jou als je deze vragen stelt. Laat je me dat via een reactie hieronder weten?

Heel veel succes!
Margreet van Rixtel